You'r cool!!

Sunday, June 19

Tazkirah: Kenapa manusia suka mengeluh?

Assalamualaikum!

Malas nya nak update blog sekarang. Mood bukan low malah zero. Beginilah effect jika berkawan dengan syaitan. Hoho. Bukan-bukan tapi berkawan dengan sifat syaitan. Tadi bukak facebook setelah 2 jam 54 minit logout. Apakah? Sampai bila facebook harus popular? Blog aku bila pulak?Haha. Ish...ish aku ni merepek meraban sangat pandai. Bila suruh otak hasilkan entri berkualiti mula nak cincai. Pengajarannya korang jangan kawan dengan syaitan. Come on brain! Idea! Idea! 

Nasib baik aku bukak facebook lagi sekali. Ada terbaca notes dari budak yang aku rindu ni. Hafatini Aziz. Hai Tini! Hehe..Komfem Tini tak jawab hai aku sebab dia tak tau aku ada blog. T___T

Sedikit tazkirah tengah malam. 

Seusai membaca novel hasil titipan Maya Iris seketika tadi, hati ini berdetik untuk berkongsi sedikit coretan yang dilakar oleh beliau di dalam nurkilannya “Curahan Cinta Niagara” yang membuat hati ini begitu tersentuh dengan kuasa Allah SWT melalui al-QuranNya.

“MENGAPA MENGELUH”

Kita selalu bertanya dan Quran sudah menjawabnya..

Kita bertanya: Kenapa aku yang diuji?                                                                                                       
 Quran menjawab, “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan , “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia  mengetahui orang-orang yang berdusta.” (29:2-3)

Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?                                                         
 Quran menjawab, “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (2:216)

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?                                                                                                          
 Quran menjawab, “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (2:286)

Kita bertanya: Kenapa kita rasa frust?                                                                                                                
Quran menjawab, “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (3:139)

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?                                                                                
Quran menjawab, “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” (2:45)

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?                                                                                                          
 Quran menjawab, “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadanya aku bertawakkal” (9:129)

Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?                                                                             
 Quran menjawab, “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (9:111)

Kita berkata: Aku tak tahan!                                                                                                                                
Quran menjawab, “... dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (12:87)

Kita berkata: Sampai bila aku akan merana begini                                                                                 
 Quran menjawab, “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah  kesulitan itu ada kemudahan.” (94:5-6)

Sudah! Jangan mengeluh lagi. Pergilah membaca Quran. InsyaAllah, hatimu akan tenang dan tenteram

Jika anda berasa susah dengan ujian Allah, ingatlah untuk membaca setiap bait kalimahNya. Sesungguhnya, ketenangan itu yang akan anda jumpai.

Credit untuk : Maya Iris, “Curahan Cinta Niagara”

Ulasan aku:

Semua orang pernah mengeluhkan? Termasuklah aku malah bukan pernah tapi suka. Tapi pernah tak korang terfikir apa yang korang keluhkan tu adalah sesuatu yang datang dari Allah? Aku selalu tak perasan benda-benda kecil macam ni. Tapi Allah maha penyayang. Dia temukan aku dengan rakan-rakan yang selalu ingatkan aku, tegur aku seikhlas hati supaya aku tak buat dosa kering. (at least) Apa yang paling aku suka setiap jawapan keluh kesah mereka yang bernama manusia semua tertulis dalam Al-Quran. Cuma kita yang tidak mencari.

Dalam banyak-banyak, ini soalan yang  aku selalu tanya. (mode:insaf T__T) 


Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?                                                         
 Quran menjawab, “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (2:216)

Aku selalu dinasihatkan, andai apa yang kamu mintak hari ini tidak terkabul yakinlah ia bukan yang terbaik untuk kamu ataupun belum sampai masanya untuk kamu memiliki apa yang dihajatkan.

p/s: Rajin-rajin lah jadikan Al-Quran sebagai teman hidup korang. InsyaAllah ketenangan yang dicari akan ditemui. Selamat beramal! =)




Siapa nak buat duit sambil Online klik kat sini



Thanks for reading!

2 comments:

JIJI YU said...

tau tak..setan kan tak pernah nak mengeluh..eheh..

Nissa Jalaluddin said...

@jiji : hehe.setan tak pernah mengeluh untuk buat manusia mengeluh..kan?